Råd til foresatte som har barn med multifunksjonshemming

Hvordan kan du bidra til læring i hjemmet til barn med multifunksjonshemming hvis skoler tilbyr digital undervisning på grunn av korona-virus? Les våre råd og ta en titt på læringsressursene. 

Barna med multifunksjonshemming vet ikke hva korona-virus er, men de skjønner at noe i hverdagen er forandret. Bussen til skolen kommer ikke på morgenen, lukten av klasserommet er der ikke lengre. Dette er viktige markører. Vi kan sjelden bruke grafiske symboler eller håndtegn for å forklare den usynlige virustrusselen.

Læring for barna i hverdagsøyeblikkene

I en annerledes hverdag anbefaler vi å gi større plass til små hendelser. Bruk mer tid på gode, kroppslige handlinger. Bruk gjerne tid på å gre håret slik at det blir en sanselig opplevelse. Smør hender med fuktighetskrem eller lepper med leppepomade mens dette snakkes om og kjennes på. Lindre smerter der det er mulig. Når kroppen har det bra så åpner det for forventning om nye gode opplevelser. Dette er læring.
Oppretthold rutinene. Sørg for at måltider holdes til samme tid, ta turer ut og sørg for stell, hvile, fysioterapeutiske øvelser og søvn. Hold på det som engasjerer den unge i hverdagen.

Etabler nye markører som kroppen kan sanse. Når det samme sanseinntrykket kommer gjentatte ganger før en aktivitet, er det en markør for aktiviteten. Dette er tilpasset informasjon. En markør kan være en berøring, noe å kjenne på, en bevegelse, lukten av noe eller en lyd.

Elevens engasjement er et kjennetegn på en læringsaktivitet

For elever som bruker skolebøker og pedagogiske apper er det greit å måle læring og fremgang. For multifunksjonshemmede må vi måle læringen på en annen måte. Da kan vi gjøre som de gjør i mange engelske skoler, lete etter elevens eget engasjement. Dette gjør vi ved å se etter om den unge viser noen form for nysgjerrighet, iherdighet, forventning eller utforskning. Ser det ut som om eleven oppdager noe nytt i aktiviteten, viser initiativ til å fortsette eller endrer noe? Er den unge oppmerksom og våken? Da kan vi være ganske sikre på at eleven lærer og utvikler seg gjennom aktiviteten.

Hvordan velge læringsaktiviter

I tillegg til hverdagens rutiner kan det være fint å utvide erfaringsverdenen. Gjør en interessekartlegging (materiale på statped.no) og finn den unges interessefelt. Aktiviteter som likner på de eleven liker kan prøves ut for å få mer å velge mellom og større variasjon. Liker den unge for eksempel godt å ligge på en trampoline og bli husket kan det hende det er innertier å ligge i en redehuske og bli dyttet, eller å sitte i en sykkelvogn og bli med på tur i full fart. Er lys fra billykter i mørket interessant å følge med på, kan lyseffekter fra lommelykter og refleksgjenstander i mørkt rom prøves ut.

Anbefalte læringsressurser

Til inspirasjon når barnehage- og skoletilbud er begrenset.

Hvordan får du dokumentert interessene og tilpasset aktiviteter til barn og unge med multifunksjonshemming? Bruk kartleggingsmateriellet som du finner mer informasjon om på statped.no.

Appen Book Creator kan være nyttig for noen. Den kan brukes til å spille inn korte filmsnutter, lyder og ta bilder med. Dette kan være nyttig både for å fortelle andre nærpersoner om dagen, for å snakke om ulike tema og for å dokumentere engasjerende aktiviteter. Kanskje kan læreren fortelle foreldre eller boligpersonale hvordan det går an å lage bøker med Book Creator? Etter at denne unntakstiden er over kan dette være fint å ha med seg som et minnealbum.

Enkel teknologi for å kunne delta:

Se på Youtube hvordan Herman Moen Engelstad viser hvordan han kan påvirke omgivelsene ved hjelp av teknologi.

Partnerfortolket kommunikasjon:

Les på våre nettsider, psykologspesialist Knut Slåtta, om samtaler med mennesker på tidlig samspillsnivå.

Litteraturtips for den som ønsker å fordype seg

Inkluderende fellesskap i barnehage og skole (Les gratis på statped.no) En antologi fra Statped. Små prosjekter i sneglefart – små for hvem? Kapittel 3, side 60. Tilhørighet, deltakelse og engasjement – utvikling av inkluderende gruppeaktiviteter for elever med multifunksjonshemming Kapittel 4, side 188.

Heimdahl E., HorgenT. (2018) Hverdagens refreng – Rutinenes plass i tilbud til barn med multifunksjonshemming. Les i  Spesialpedagogikk 05/18 s. 30-39.

Heimdahl, E. Fulland, H. (2019) Hva gjør en kanin på et fang under Julegudstjenesten? Et analytisk blikk på inkludering. Les på våre nettsider, Statped publikasjon 2019.

Heimdahl E. (2016) Eating together is an act of love. Mealtimes and inclusion. www.dysphagiacafe.com Å spise sammen – den eldste og mest naturlige inkluderingsarena. Les på våre nettsider, et hefte med utvalg over materiell og konkrete tiltak som kan bidra til at barn med multifunksjonshemming får gode måltidsopplevelser. 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!