Diamanten skole for elever med døvblindhet er en del av det statlige spesialpedagogiske opplæringstilbudet som skal bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov gis mulighet til å være aktive deltagere i egen læring og utvikling. Den tjenesten som gis til elevene ved skolen, er forankret i Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringsloven) I kapittel 5 Spesialundervisning, §5-1 som gir rett til spesialundervisning (Lovdata, 1998).
Skolen gir undervisning på grunnskole- og videregående nivå etter § 5.1, §§ 2.14/ 3.10 for elever med døvblindhet og med et spesielt fokus på kroppsligtaktil kommunikasjon.
Skolens felles verdigrunnlag tar utgangspunkt i et mangfoldperspektiv. I det store mangfoldet har denne elevgruppen knapt hørbare stemmer. Skolen skal skape betingelser som gjør elevene handlekraftige og robuste på deres egen måte med deres egen stemme. Skolen har som mål å være en inkluderende arena, hvor det gis likeverdige muligheter. Inkludering og deltakelse er viktige satsningsområder for en kontinuerlig utvikling av selvstendighet, et godt selvbilde og god livskvalitet. Målet er at elevene skal få utvikle sine sterke sider og få mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv.
Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPt) utarbeider sakkyndig vurdering jfr. Opplæringslovens §5-3. Ei sakkyndig vurdering skal beskrive de særskilte behovene til eleven. Vurderinga skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og hvilket opplæringstilbud som bør gis.
FNs barnekonvensjon vektlegger retten til å uttrykke seg og å bli hørt (artikkel 3). Vårt pedagogiske grunnsyn tar utgangspunkt i samspillspedagogisk tenkning og vektlegger å fremme barnets egen stemme.
Kommunikasjon og språk i taktil modalitet er overordnet i all vår undervisning. I tillegg brukes individuelt tilpassede alternative og supplerende kommunikasjonshjelpemidler (ASK).
Våre prinsipper er at elevene skal gis en reel opplevelse av å bli sett, bekreftet, forstått og få mulighet til å uttrykke seg med egne uttrykk, slik at de gjennom kommunikasjon med andre kan påvirke sin egen situasjon.
Alle skolens elever har kombinerte sansetap, hvor den enkeltes forutsetninger for å nyttiggjøre seg eventuelle syns- og hørselsrest i stor grad vil variere. Behovene hos den enkelte elev vil være svært forskjellige i en opplæringssammenheng hvor en vektlegger fag og satsingsområder ulikt, ut fra sakkyndig vurdering.
Undervisningen tilpasses den enkelte elev ut fra dennes kompetanse, motivasjon, interesse, sansetapenes type og omfang og eventuelle tilleggsvansker. Med bakgrunn i en helhetlig kunnskap om elevene og lærernes spesialiserte partnerkompetanse, utvikler skolen individuelle læringsplattformer. Disse læringsplattformene er utarbeidet gjennom diagnostiserende undervisning som er utviklet i tverrfaglige team.
Skolen tar utgangspunkt i et relasjonelt perspektiv, hvor samhandling, tilknytning og tillit står sentralt. Lek, samhandling, nærhet, hengivenhet, utforsking og kategorisering er sentrale elementer for å utvikle kommunikasjon. En relasjonell forståelse legger til grunn at opplæringen må tilpasses elevene slik at samspillet fungerer bedre og gir vekstbetingelser.
Skolens elever har kombinerte sansetap, og den kroppslig og taktile modaliteten er derfor hovedkanalen i tilknytning til læring, informasjonstilegnelse, kommunikasjon, orientering og mobilitet.