Tourettes syndrom diagnostiseres på bakgrunn av synlige tics. Tics er ufrivillige muskelbevegelser og/eller lyder. De vanligste følgetilstandene er ADHD, tvangslidelse (OCD) og engstelse. Med god tilrettelegging på skolen, kan elever med Tourettes syndrom som regel følge ordinær opplæring.
Skal du hjelpe elever med nevroutviklingsforstyrrelser tilbake til skolen, er det viktig å forstå vanskene og sette inn tiltak som er tilpasset elevens situasjon.
Teknologi i opplæringen kan gi økt læringsutbytte og bedre inkludering. Her finner du erfaringer og metodikk. Se også ressurser om utvikling, forskning og trender.
Kartlegging av «Triggere» - Tvang, tics, raseri, sinne er en veileder for lærere som skal tilrettelegge for elever med Tourettes syndrom.
Sosiale historier, oppskrifter og tegneseriesamtaler kan brukes som støtte for å mestre sosialt samspill. Les mer på temasiden og få tips, ideer og eksempler i digitale verktøy.