Flerspråklige med spesialpedagogiske behov
I Norge er det å forholde seg til flere språk på ulike måter en selvfølge. I vårt daglige liv hører eller bruker de fleste av oss for eksempel engelsk på ulike måter, selv om vi kan beherske språket i ulik grad. Ganske mange bruker eller forstår også ett eller flere andre språk i tillegg til norsk eller samisk. Det gjelder også barn, unge og voksne med spesialpedagogiske behov.

Tilrettelegg for utvikling og læring
Vurdering av flerspråklige elevers språkutvikling
Flerspråklige elever er en sammensatt gruppe, med ulike erfaringer med opplæringsspråket i skolen. Noen av disse strever med læring og språk, og det vil være behov for en vurdering av ulike forutsetninger og behov for tilrettelegging.

Tidlig oppfølging av flerspråklige barn
Prosjekt som har vurdert rutiner og god pedagogikk ved oppstart i barnehagen for barn med flerspråklig bakgrunn. Prosjektet har hatt som mål å øke bevissthet og pedagogisk kompetanse hos ansatte gjennom innsikt i barnets og familiens bakgrunn, og samarbeid om utprøving av pedagogisk tilrettelegging.

Samtaleguide om flerspråklige barns språkutvikling
Å utrykke seg på flere språk kan være vanskelig for minoritetsspråklige barn. I denne samtaleguiden fra Udir får du et vektøy som kan brukes i foreldresamtaler for å få mer kunnskap om flerpsåklige barns språkutvikling.
Det faglige innholdet er utviklet av Statped.

Tilrettelegging for nyankomne elever i ungdomsskolen
Prosjektrapport om organisering, metodikk og tidlig identifisering av oppfølgingsbehov for elever som nylig har kommet til Norge.
