Publikasjoner
Publikasjoner innen forskning og utviklingsarbeid der Statped har bidratt.

Ph.D.-avhandlinger
«One size does not fit all» En studie av språkferdigheter blant flerspråklig barn og unge
Ph.D avhandling av May-Britt Monsrud
Småbarn med utviklingsvansker utsettes for gjentatte krenkelser og erting
Ph.D avhandling av Elise Øksendal (2021)
Effekt av artikulatorisk bevissthetstrening på skriftspråklige ferdigheter.
Ph.D. avhandling av Anne-Cathrine Thurmann-Moe (2020)
Stammebehandling – hva hjelper hvem?
Ph.D avhandling av Hilda Sønsterud (2020)
Digital Natives With Reading Difficulties. A study of dyslexic adolescents' integration of conflicting information across web pages and presentation formats
Ph.D avhandling av Anette Andersen (2018)
Barn med hørselstap er i risiko for forsinket utvikling på flere områder
Ph.D avhandling av Nina Jakhelln Laugen (2017)
Å utvikle vennskap blant elever som bruker ASK
Ph.D-avhandling Jørn Østvik (2017)
Language assessment and therapy for verb-production impairments in multilingual aphasia
Ph.D-avhandling Monica Knoph (2016)
Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen.
Ph.D avhandling av Siv Hillesøy (2016)
Språk og aktivitet hos barn og ungdom som er blinde
Ph.D-avhandling Gro Aasen (2015)
«Språkkartlegging som grunnlag for å identifisere risiko for språkvansker hos førskolebarn» En modellbasert tilnærming
Ph.D avhandling av Marianne Klem (2014)
Mening og sammenheng i læringsforløpet etter en ervervet hjerneskade
Ph.D-avhandling Eli Marie Killi (2014)
Litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn
Ph.D-avhandling Ann-Elise Kristoffersen (2013)
Bruk av multimodale lesemedier, en studie av 11 elever som er sterkt svaksynte, på grunnskolens mellom- og ungdomstrinn i Norge
Ph.D-avhandling av Astrid Kristin Vik (2010)
Forskningsartikler
Hvor godt kan celf-4 og ccc-2 identifisere utviklingsmessige språkforstyrrelser
Artikkel av Jannicke Karlsen med flere (2021)
The concurrent and longitudinal relationship between narrative skills and other language skills in children
Artikkel av Jannicke Karlsen med flere (2021)
Assessment of Dyslexia – Why, When, and with What?
Artikkel av Anette Andresen og May-Britt Monsrud (2021)
The advantages of jointly considering first and second language vocabulary skills among emergent bilingual children
Artikkel av May-Britt Monsrud og Anne Cathrine Thurmann-Moe m.fl. (2019)
Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?
Artikkel av Marianne Klem og Bente Hagtvet (2018)
Svake språkferdigheter hos småbarn gir mer erting og mobbing
Artikkel av Elise Øksendal og kollegaer (2021)
Peer-Victimization of Young Children With Developmental and Behavioral Difficulties
En artikkel av Elise Øksendal med flere (2019)
Tverrfaglig forskning gir ny kunnskap til stammefeltet
Artikkel av Hilda Sønsterud (2020)
Arbeidsalliansens betydning for et godt samarbeid
Artikkel av Hilda Sønsterud (2019)
Målbeskrivelser og samvalg i relasjon til personlige ønsker og preferanser
Artikkel av Hilda Sønsterud (2019)
Co-construction of turns at talk
Artikkel av Marianne Lind og Hilda Sønsterud (2014)
The effects of vestibular rehabilitation on dizziness and balance problems in patients after traumatic brain injury: a randomized controlled trial
Artikkel av Maria Sandhaug og Ingerid Kleffelgård m. fl. (2018)
Embodied Cognition and Language Appropriation: Recycling with Difference by a Child with Congenital Deafblindness and Multiple Disability
Artikkel av Kirsten Costain, Jacques Souriau & Marlene Daelman (2019)
The development of an educational checklist for individuals with CHARGE syndrome
Artikkel av bl.a. Jude Nicholas (2019)
Digital learning in mathematics for students with severe visual impairment: A systematic review
Artikkel av Oliv G. Klingenberg, Anne H. Holkesvik and Liv Berit Augestad (2019)
Psychiatric assessment in congenital blindness, ASD and ID: experience from two clinical cases
Artikkel av Jorunn Ytrehorn Wiik og Gro Aasen, med flere(2019)
Enhancing activity by means of tactile symbols
Artikkel av Gro Aasen og Terje Nærland (2014)
Research evidence for mathematics education for students with visual impairment: A systematic review
Artikkel av Oliv G. Klingenberg, Anne H. Holkesvik and Liv Berit Augestad (2019)
Små barn med synssvekkelser i en digital verden
Artikkel av Inger Lene Hustuft, Bente Elisabeth Kristiansen m.fl. (2017)
A “Visitor in the Class”: Marginalization of Students Using AAC in Mainstream Education Classes
Artikkel av Jørn Østvik m.fl. (2017)
Aspects of Learning for Individuals with JNCL or CLN 3 Disease
Rapport fra The JNCL and Education Project (2017)
Barns opplevelser av å være tospråklig i flerspråklige læringsmiljøer
Artikkel av Helene Fulland (2016)
Et løfte om inkludering: barnehagens rammer for samhandling mellom hørselshemmede og hørende barn
Artikkel av Ann Elise Kristoffersen og Eva Simonsen (2013)
Inclusion in Norwegian Higher Education: Deaf Students’ Experiences with Lecturers
Artikkel av Sidsel Holiman og Patrick S Kermit (2018)
Associations between lesion size, lesion location and aphasia in acute stroke
Artikkel av Hedda Døli med flere (2021)
Cross-linguistic adaptations of The Comprehensive Aphasia Test
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
International Patterns of the Public Awareness of Aphasia
Artikkel av Line Haaland-Johansen m.fl. (2015)
Observing the use of tactile schedules
Artikkel av Gro Aasen og Terje Nærland (2014)
Psykososial utvikling hos førskolebarn med høreapparater
Artikler av Nina Jakhelln Laugen (2016)
‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings
Artikkel av Jørn Østvik m.fl. (2017)
Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review
Artikkel av Jørn Østvik m.fl. (2017)
Stable associations between behavioral problems and language impairments across childhood
Artikkel av Wenche Helland m.fl. (2014)
The Norwegian Voice Handicap Index (VHI-N) patient scores are dependent on voice-related disease group
Artikkel av Tom Karlsen m.fl. (2015)
Realfagstalenter og motivasjon
En artikkel av Mirjam H Olsen med flere (2018)
Rapporter
Inkluderende læringsfellesskap for barn og unge med nedsatt hørsel som ikke bruker tegnspråk
Rapport fra litteraturoppsummering med supplerende intervju (2020)
Problematic School Absenteeism -Improving Systems and Tools
Rapport fra det nordiske Erasmus+ -prosjektet om problematisk skolefravær (2021)
Tegnspråkopplæring i grunnskolen
Kunnskapsgjennomgang (2021)
Tegnspråkopplæring i barnehage og grunnskole
Rapport fra kartlegging av opplæring (2019)
Tegnspråkopplæring i barnehage
Kunnskapsoversikt (2020)
Om utredning av behov for tilleggstimer for elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i grunnopplæringen
Rapport 2021
Forsterke alternativ og supplerende kommunikasjon som satsingsområde
Sluttrapport (2020)
Rapporten om tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder
En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder 2019
Inkludering på alvor? Delrapport 1 (udir.no)
Joakim Caspersen, Trond Buland, Marko Valenta, Jan Tøssebro (2019)
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med synshemming
Oliv Klingenberg, Anna M Kittelsaa, Anne Hildrum Holkesvik, Sigrid Elise Wik og Patrick Kermit. (2015)
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming
Johan Hjulstad, Gry Mette D Haugen, Sigrid Elise Wik, Anne Hildrum Holkesvik og Patrick Kermit. (2015)
Vi sprenger grenser
Følgeevaluering av pilotprosjekt. Av Kittelsaa og Tøssebro (2015)
Aspects of Learning for Individuals with JNCL or CLN 3 Disease
Rapport fra The JNCL and Education Project (2017)
Matematikkvansker - forståelse, utredning og tiltak
Prosjektrapport 2020
iPad i undervisningen – et bidrag til inkludering og deltakelse?
Prosjektrapport 2019
Jeg Vet
Læringsressurs for å forebygge vold, overgrep og mobbing 2019
All Aboard – få alle med
Erasmus+ -prosjekt om inkluderende læringsmiljøer 2019
Tidlig identifisering og innsats for flerspråklige barn i barnehagen
Prosjektrapport 2018
Et analytisk blikk på inkludering
Prosjektrapport 2019
Små blinde barn og lek med seende, pedagogens rolle
Prosjektrapport (2013)
Fagartikler
Hjernerystelse - akutte tiltak og tilrettelegging i barnehage og skole
Artikkel av Anine Pernille Strand-Saugnes (2021)
Ervervet hjerneskade - en usynlig vanske
Artikkel av Anine Strand-Saugnes (2016)
Barn og unge som har fått alvorlig bevisthetsforstyrrelse etter traumatisk hjerneskade
Artikkel av Anne Eierbakke og Eva Mølmen (2015)
Kartlegging av afasi: Hva gjør logopeder i Norge?
Artikkel av Marianne Lind og Line Haaland-Johansen (10|3)
Afasi på mange språk: En deskriptiv kasusstudie
Av Monica Norvik & Marianne Lind (2016)
Kommunikasjonsbasert og narrativ tilnærming i undervisning av afasirammede
Artikkel av Line Haaland-Johansen, Monica Knoph og Ingvild Røste (2013)
Apper ved afasi – nettside for logopeder
Artikkel av Line Haaland-Johansen, Nina Helen Erikstad, Hedda Døli og Marianne Brodin (2020)
"Kan du fortelle meg hva som skjer på dette bildet?" (2016)
Artikkel av Marianne Lind, Line Haaland-Johansen og Monica Knoph .fl. (2016)
Ordforrådet
Artikler og nettressurs av Marianne Lind m.fl. (2015)
Hva er en grevlingby?
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
Fortell meg hvem du omgås...
Artikkel av Beate Heide, Statped og Margrethe Sylthe (2019)
Omtale av Matematikkompasset
Artikkel av Tone Dalvang og Espen Daland (2016)
Intensivopplæring i matematikk med bruk av Numicon
Artikkel avTone Dalvang og Gjermund Torkildsen (2018)
Kan musikkutøvelse ha god innvirkning på mobilitetsferdigheter hos barn og unge med synshemming?
Artikkel av Espen Hektoen (2019)
Hvem skal bryte tausheten i rommet?
Artikkel av Kristin Skoug Haugen
Små barn med synssvekkelser i en digital verden
Artikkel av Inger Lene Hustuft, Bente Elisabeth Kristiansen m.fl. (2017)
Elektroniske lærebøker – et reelt alternativ for elever med synshemming?
Artikkel av Tore Pukstad og Tore Johnny Bråtveit (2016)
Barns opplevelser av å være tospråklig i flerspråklige læringsmiljøer
Artikkel av Helene Fulland (2016)
A Bilingual Child Learns Social Communication Skills through Video Modeling
Artikkel Meral og Kamil Özerk (2015)
Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis (2019)
Artikkel av Ane Hestmann Melle, Karoline Hoff m.fl.
Språkstimulering i kommunikasjon mellom pedagog og barn med cochleaimplantat (CI)
Artikkel av Nadja Akinshina (2017)
DIAS - Diagnostisk verktøy for taleapraksi
Artikkel av Stig Berdal, Hedda Døli, Øydis Hide, Anne Katherine Hvistendahl m. fl (2020)
Vi vil også lære! Gi oss digitale dingser. Da lærer vi lettere.
Artikkel av Bjørgulv Høigaard, Gitte Gjersdal, Stian Barbo Valand og Anne Helene Strand-Andersen (2019)
Eating together is an act of love: Mealtimes and inclusion
Artikkel av Ena Caterina Heimdahl (2016)