Tilrettelegging i skole for barn med kombinerte sansetap
Tilrettelegging i skole
Barn med kombinerte syns- og hørselstap eller døvblindhet skal kunne delta i skolehverdagen på lik linje med andre barn. God planlegging og tilrettelegging, med utgangspunkt i kunnskap og kompetanse som fremmer læring og utvikling bidrar til et inkluderende læringsmiljø.
– Gode rutiner når eleven har kombinerte sansetap
– Sørg for individuell kartlegging og gode rutiner, sier rådgiver i Randi Thelle. Her gir hun noen konkrete råd til PP-rådgivere som skal jobbe med barn med kombinerte sansetap og døvblindhet

– Arbeid med ASK krever kompetanse og samarbeid
– Å lykkes i arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon, krever kompetanse og samarbeid, sier rådgiver i Statped Bjørg Sissel Hoem.

– Vær tydelig når barnet har språkforstyrrelser
– Tydelighet er viktig overfor barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser, DLD, sier rådgiver i Statped Kirsten M. Bjerkan.

– Våg å prøve deg fram
– Jeg møter ofte møter foreldre og barnehageansatte som er litt engstelig for å gjøre noe «feil» når de skal tilrettelegge for barn med nedsatt syn. Da er min jobb da å ufarliggjøre og få dem til å senke skuldrene, sier rådgiver Silje Benonisen.

– Bygg på det som fungerer
– Tiltak på ASK området må alltid ta utgangspunkt i og bygge på det som allerede fungerer. Skaffe deg mest mulig informasjon om hvordan barnet/eleven best kommuniserer i dag, sier rådgiver Svein Lillestølen.

Side 2 av 24