Visualisering, konkretisering og praktisk tilnærming til fagstoff gir elever rom for å bearbeide innholdet gjennom å bruke flere sanser i læringsprosessen. Noen elever har vansker med å forstå innholdet i tale eller tekst, andre med å lese eller konsentrere seg. De vil dra nytte av andre måter å ta inn kunnskap på enn kun muntlig og skriftlig presentasjon.
Apper som Puppet Pals vil som et presentasjonsverktøy stimulere til bruk av flere sanser og appellere til ulike læringsstiler. Det gjelder både når læreren bruker appen til å presentere nytt fagstoff og når elevene får bearbeide fagstoffet gjennom animasjon.
Elever som har behov for å øve seg på tale, kan bruke Puppet Pals som et taletreningsverktøy. Forskjellige karakterer gir muligheter til å øve på artikulasjon, stemmeleie, tempo, tonefall og volum. Elever som strever med muntlig framlegg kan med denne appen lage presentasjonen sin i forkant. Da får eleven presentere og vise sin kunnskap uten at vansken er til hinder under framlegget.
Produksjon av fortelling ved bruk av animasjon kan være en kompleks prosess med krav til struktur. Elever med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker vil derfor ha behov for at læreren gir enkle, korte beskjeder. Læreren bør også sørge gi eleven rammeverk for å bygge en historie. Dette bidrar til tydelig struktur for eleven og vil hjelpe dem til å mestre slike komplekse oppgaver. Samtidig kan bruk av Puppet Pals også være en fin måte å trene på et strukturert handlingsforløp.