My Very Hungry Caterpillar AR | www.statped.no

My Very Hungry Caterpillar AR

My Very Hungry Caterpillar AR er en interaktiv app du kan bruke i arbeid med språkstimulering, begrepslæring, utforsking og læring av natur og teknologi.

 

Fakta og tilgjengelighet

Logo, en grønn larve i gresset og en sol som titter frem og smiler.

Kategori: Språk/tale, Barnehage, Småtrinnet (1.-4.), Apper/programvare, iOS, Ord- og begrepsopplæring

Systemkrav: iOS 11.0 eller nyere

Utvikler: Storytoys.com

AR står for augmented reality, og kalles ofte utvidet virkelighet på norsk. Den legger digitalt innhold til det du ser gjennom kameraet. I denne appen kan du følge lille larven Aldrimett fra egg til ferdig sommerfugl. Se han komme til live i stuen, på flyplassen, i sandkassen eller andre steder du er. La han leke med ballen, blåse såpebobler eller dekorer omgivelsene med malerpenselen. Fôr han med frukt og bær for å hjelpe han til å utvikle seg til sommerfugl. Appen kan brukes i barnehagen, av foreldre og barn.

Videoen er laget av StoryToys.

  • Appen kan brukes som utgangspunkt for språkstimulering i barnehagen og småskolen. Det er ingen opplesning i appen så her må du fortelle om og sette ord på det som skjer, gjerne sammen med barnet, avhengig av hva som er målet med aktiviteten. Les gjerne boka om Lille larven Aldrimett før en spiller i appen, slik at barnet er kjent med historien. I tillegg til selve historien, kan en jobbe med begrepslæring knyttet til det en ser i appen, f, eks, fiskene i dammen, navn på frukten, lekene i kista, plassering(preposisjoner), rekkefølge, farger og telling. Historien gjør barnet kjent med hvordan en sommerfugl blir til, og dette kan danne utgangspunkt for videre prosjektarbeid med sommerfuglens syklus som tema. Legg til rett for en inkluderende gruppeaktivitet ved å prosjekter innholdet over på en større skjerm/lerret. Da blir det lettere for flere barn å følge med på det som skjer. Deling via en større skjerm/lerret kan også være en nyttig tilrettelegging for barn som har nedsatt syn og trenger forstørring. Synstolking av hva som skjer og hvordan innholdet ser ut er også viktig for barn med synsnedsettelse. 

    • Bruk larvens bevegelser til å lære om preposisjoner. Se den gå over skoen, gjennom eplet eller kanskje er den på vei inn i matboksen
    • Bli kjent med historien ved å lese boken om Den lille larven Aldrimett av Eric Carle
    • For litt større barn kan den brukes som utgangspunkt for tekstproduksjon
    • Begrepslæring og telling: benevn gjenstander og tell hvor mange frukter larven spiser
    • Kombiner med konkreter og finn frukt og bær som larven spiser og la barna smake
    • Lag kulisser som kan danne bakgrunnen for handlingene i appen, f.eks, gress, himmel, skog, blomster
    • Se den lille larven Aldrimett på tegnspråk
  • Appen er lett å bruke. Gi appen tilgang til kameraet. Finn et åpent og lyst område og la egg og larvens omgivelser komme til syne blant barnets virkelige omgivelser. Utforsk animasjonene ved å trykke på dem. Når du trykker på frukten på skjermen får larven mat. Åpne skrinet og velg leketøy. Følg larven i lek, mating og søvn frem til han blir en puppe og forvandles til sommerfugl. Utforsk omgivelsene ved å bevege på telefonen/nettbrettet. Hva ser du om du løfter den over hodet? Trykk på spørsmålstegnet øverst til høyre for hjelp til bruk av appen.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!