Barn som er blinde eller sterkt svaksynte, har ofte én eller flere former for stereotyp atferd. De gjentar visse bevegelser eller handlinger etter et fast mønster. God tilrettelegging kan forebygge og redusere atferd som hindrer utvikling, læring og deltakelse.
Selvstimulerende og stereotyp atferd kan for eksempel være
Stereotyp atferd er svært vanlig hos barn som er sterkt svaksynte. Hos barn som er født blinde, forekommer det nesten alltid. Da kan det kalles blindismer.
Stereotypier er ritualiserte bevegelser eller handlinger uten et mål som er tydelig for andre. Ofte er de ubevisste.
Selvstimulering er i større grad bevisst handling rettet mot egen kropp og behøver ikke være stereotyp.
Som regel er det en glidende overgang mellom stereotypier og selvstimulering. Vi har sjelden behov for å skille mellom disse. Det er imidlertid viktig å lete etter årsakene dersom vi ser at atferden hindrer utvikling, læring og deltakelse.
Selvstimulerende og stereotyp atferd kan ha mange årsaker.
For det første kan barnet oppleve at atferden hjelper det til å øke konsentrasjonen, oppmerksomheten og utholdenheten.
For det andre kan atferden stimulere sansene, for eksempel når barnet vifter med hendene foran øynene eller lager uvanlige lyder.
For det tredje kan selvstimulering bidra til å øke ønsket stimulering eller blokkere uønsket stimulering. Mange barn med synsnedsettelse har vansker med å regulere seg selv. Det kan føre til at de lett blir overstimulert ved å ta inn for mange inntrykk, eller understimulert ved å ta inn for få inntrykk. Hvis barnet får for få inntrykk over lengre tid, kan det være nærliggende å bruke egen kropp som stimuleringskilde.
Selvstimulerende og stereotyp atferd kan også være
Selvstimulerende og stereotyp atferd kan bli et problem for barnet. Det er ofte hårfine grenser mellom hva som regnes som akseptabel og uakseptabel atferd. Det varierer også fra miljø til miljø om oppførselen regnes for «rar» eller ikke.
Atferden er et problem hvis den reduserer muligheten for læring og utvikling eller hindrer sosial kontakt. Den er også et problem når
Når atferden er et problem, må vi vurdere tilrettelegging og tiltak som kan forebygge eller dempe den. Det samme gjelder selvsagt også hvis atferden fører til at barnet skader seg selv.
Barnet, foreldrene og fagfolk bør sammen prøve å finne årsaken til atferden der det er mulig. De bør også vurdere om det finnes alternativ aktivitet som kan erstatte den uønskede atferden.
Kartleggingen bør omfatte
Noen ganger er det nødvendig å prøve å endre atferden til barnet. Det vil vanligvis innebære en del prøving og feiling.
Det finnes ingen generelle råd eller tiltak for hvordan endringen skal skje. Det er helt nødvendig å se på hvert barn for seg og vurdere hvilke tiltak som kan være gode for akkurat dette barnet.
Jo mer krevende tiltakene er, jo mer belastende er det å gjennomføre dem. Vi anbefaler derfor å legge tiltakene på mildest mulig nivå av det som kan ha effekt.
Kanskje kan vi akseptere selvstimulering og stereotyp atferd hvis den forekommer på tider hvor den er lite synlig og påfallende. Samtidig er det alltid viktig å gi barnet tilbakemelding på hva som oppfattes som avvikende oppførsel. Slik hjelper vi barnet til å få økt bevissthet om egen atferd.
For å øke tryggheten hos barnet kan vi
Andre tiltak for å redusere uønsket atferd kan være å
Statped har erfaring og kunnskap om dette temaet og arbeidsmåter som kan bidra til å endre stereotyp atferd.