Rådgiverne gir råd
Rådgivere i Statped gjør hver dag erfaringer i sitt spesialpedagogiske arbeid. Denne erfaringsbaserte kunnskapen kan være nyttig for flere. Her gir de deg sine råd, tips og deler erfaringer.
– Gode rutiner når eleven har kombinerte sansetap
– Sørg for individuell kartlegging og gode rutiner, sier rådgiver i Randi Thelle. Her gir hun noen konkrete råd til PP-rådgivere som skal jobbe med barn med kombinerte sansetap og døvblindhet
– Bygg på det som fungerer
– Tiltak på ASK området må alltid ta utgangspunkt i og bygge på det som allerede fungerer. Skaffe deg mest mulig informasjon om hvordan barnet/eleven best kommuniserer i dag, sier rådgiver Svein Lillestølen.
– Våg å prøve deg fram
– Jeg møter ofte møter foreldre og barnehageansatte som er litt engstelig for å gjøre noe «feil» når de skal tilrettelegge for barn med nedsatt syn. Da er min jobb da å ufarliggjøre og få dem til å senke skuldrene, sier rådgiver Silje Benonisen.
– Arbeid med ASK krever kompetanse og samarbeid
– Å lykkes i arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon, krever kompetanse og samarbeid, sier rådgiver i Statped Bjørg Sissel Hoem.
– Vær tydelig når barnet har språkforstyrrelser
– Tydelighet er viktig overfor barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser, DLD, sier rådgiver i Statped Kirsten M. Bjerkan.
– Prøv deg fram når du skal lære tegnspråk
– Å lære ett språk tar tid. Dette gjelder også tegnspråk. Ikke være redd for å prøve deg fram, sier rådgiver Sissel Oline Hegdahl.
– Barn med nedsatt hørsel trenger mer enn høreapparat
– Sørg for å følge opp førskolebarn som har nedsatt hørsel. Et høreapparat gir ikke normal hørsel og løser ikke alle utfordringene, sier rådgiver i Statped Anne-Mari Nordnes Skagen.
– Ta utgangspunkt i barnets interesser
– Barn blir mer inspirert til å leke når de gjør noe de er interessert i. Da blir det også å et bedre grunnlag for læring, mener Statpedrådgiver Charlotte Liamo.
– La barnet få utforske og erfare
– La barnet få utforske og erfare ting selv. Overhjelpsomhet kan hindre barnet i å lære å klare ting selv. Dette er rådene fra rådgiver Lars Haakensen Wettre
– Hva gjør du om barnet er født med leppe-kjeve-ganespalte?
Hvordan går du fram dersom du som PP-rådgiver skal jobbe med et barn som er født med en leppe-kjeve-ganespalte? Rådgiver i Statped, Øydis Hide, har lang erfaring og gir deg råd.
– Tegn og visuell støtte er nyttig for alle
– Om du har en elev i klassen med nedsatt hørsel vil sannsynligvis tiltakene du setter inn være nyttig for flere, mener tegnspråklærer i Statped, Solfrid Jacobsen.
– Slik forebygger du skolefravær med oppdagerkompetanse
Hva kan du som barnehagelærer og lærer gjøre for å forebygge at elever utvikler skolefravær? Oppdagerkompetanse er et stikkord, mener rådgiver i Statped, Kristine Damsgaard.
Hva gjør du når du får et barn med hodeskade?
Oftest blir konsekvensene etter en ervervet hjerneskade tydeligere når barnet kommer tilbake til skolen og barnehagen. Da er det viktig at læreren vet noe om hvordan disse barna bør møtes, sier rådgiver i Statped, Lise Leiknes Blomli. Her gir hun deg rådene.
Slik utnytter du digitale verktøy så eleven kan delta
Hvordan kan du bruke digitale verktøy slik at elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring opplever mestring og aktiv deltakelse i læringsfellesskapet? Rådgiver Miriam Modalsli gir deg rådene.