Statped tilbyr tjenester for barn, elever og laget rundt dem, samiskspråklige barn, unge og voksne samt utdanningssektoren.
Vi gir rådgivning og veiledning til kommuner, fylkeskommuner og statlige samiske videregående skoler. Rådgiving/veiledning gis på norsk og samisk. For å tilbudet kreves søknad fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Statpeds fagområder er utgangspunkt for rådgivningen/veiledningen.
Rådgivning/veiledning gis alltid i samarbeid med PPT i kommunen/fylkeskommunen.
Rådgivning er å gi råd og forslag til tiltak med utgangspunkt i det utfordringsbildet som PPT beskriver.
Veiledning er en dialog mellom veileder og veisøker der veileder stiller spørsmål for å skape refleksjon og bidra til å utvikle ny kunnskap og nye måter å jobbe på.
Auditiv-verbal språkveiledning.
Før PPT søker Statped om en tjeneste, kan PPT kontakte Spør oss for å avklare behov.
Når PPT søker Statped om en individtjeneste, må PPT ha kartlagt personen som søknaden dreier seg om, så godt det lar seg gjøre, satt i verk tiltak lokalt og evaluert tiltakene.
Kartlegging av brukere skal i utgangspunktet foretas av kommunen, i noen tilfeller av spesialisthelsetjenesten. Dersom kommunen mangler kompetanse, kan den søke Statped om bistand til å gjennomføre kartlegging.
Kartlegging omfatter observasjon og kartlegging av brukeres individuelle forutsetninger og betingelser om opplæring, deltakelse og læringsmiljø.
Målet med kartlegging er å legge et grunnlag for pedagogiske tiltak og tilrettelegging for å sikre at bruker får en tilfredsstillende utvikling og læringsutbytte.
Statped benytter standardiserte tester og utredningsverktøy for å gjennomføre kartlegging. Etter kartlegging utarbeider vi en rapport med oppsummeringer og forslag til tiltak som sendes til kommunen ved pedagogisk-psykologisk tjeneste med kopi til foreldrene og skole/barnehage.
Statped kan gi støtte til sakkyndig vurdering dersom PPT ikke har fagkompetanse til å gjennomføre samiskspråklig kartlegging, utredning eller observasjon av samiskspråklige brukere.
Statped kan på noen fagområder gi supplerende utredning når PPT ikke har kompetanse til å gjøre det selv.
Utredninger av synsfunksjonen
Statped gjør pedagogiske utredninger av synsfunksjonen. Vi undersøker hva personen ser og hvordan han bruker synet i ulike aktiviteter og under ulike synsbetingelser. Statped gjør også tverrfaglig synsutredning.
Tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger
Statped foretar tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger for personer med komplekse og omfattende synsvansker, for personer med kombinerte sansetap og ved spørsmål om døvblindhet. Statped foretar oppfølgende tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger for personer som er identifisert med døvblindhet.
Utredning før diagnostisering og identifisering av døvblindhet
Universitetssykehuset Nord-Norge HF er gitt et særlig ansvar for ledelse og tilrettelegging av arbeidet til Nasjonalt tverrfaglig team (NTT). Teamet er sammensatt av kvalifiserte fagpersoner innen ulike medisinske fagområder og fagpersoner i Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB), som Statped er en del av.
Når både syns- og hørselsfunksjoner er nedsatt er det viktig å kartlegge omfanget for å kunne tilrettelegge med hjelpemidler og pedagogisk tilnærming. Noen barn, unge og voksne har en så alvorlig grad av kombinert sansetap at de nedsatte sansene vanskelig kan kompensere for hverandre, og berøringssansen må benyttes i tillegg. Vi bruker da funksjonsbetegnelsen døvblindhet, og dette utredes av blant annet Statped i samarbeid med Nasjonalt tverrfaglig team
Nasjonalt tverrfaglig team er sammensatt av kvalifisert personell innen ulike medisinske fagområder og fagpersoner innen pedagogikk og psykologi fra enhetene i NKDB. Til sammen innehar teamet bred og høy faglig kompetanse om medfødt og ervervet døvblindhet. Teamet består av øyespesialist, øre-nese-hals-spesialist, genetiker, psykologspesialist, nevropsykolog, synspedagog, audiopedagog og spesialpedagog. Andre relevante fagpersoner trekkes inn ved behov.
Kartlegging av kombinerte sansetap
Syns- og hørselsfunksjon blir gjerne utredet på øyeavdelinger og øre-nese-hals avdelinger på sykehus. Diagnostisering av syndromer eller tilstander gjøres også på sykehus. Statped bistår med funksjonelle utredninger for å kunne tilrettelegge med hjelpemidler og pedagogisk tilnærming i opplæring. Statped bistår også med å utrede barn og unge med så alvorlige sansetap at funksjonsbetegnelsen døvblindhet kan være aktuell.
Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Det er en del av arbeid med tidlig innsats overfor barn, unge og voksne.
Tilbudet består av samtaler når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind, nylig fått et hørselstap, ervervet hjerneskade eller kombinerte syns- og hørselstap.
Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Dersom det er behov for videre oppfølging, må PP-tjenesten i brukerens bostedskommune sende en søknad til Statped.
Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler med foresatte til små barn som nylig har fått et hørselstap.
Målgruppen er foresatte for små barn (0-3 år), men kan også gjelde for barn der hørselstapet blir oppdaget etter 3 år.
Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.
Formålet med strakstilbudet er at foresatte får:
Strakstilbudet innebærer vanligvis en til tre møter i en tidlig fase etter at hørselstapet er oppdaget, over en periode på inntil seks måneder.
Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er oftest hørselsavdelinger, høresentraler, øre-nese-halsavdelinger som kontakter Statped for et strakstilbud.
Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.
Se også kurstilbudet God start
Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind.
Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.
Målgruppen er barn, unge og voksne som er i et utdannings- eller omskoleringsløp og/eller nettverket rundt. Målet er å gi et raskt tilbud samtidig som Statped etablerer kontakt med bostedskommune.
Formålet med strakstilbudet er:
Strakstilbudet innebærer vanligvis en til tre møter, over en periode på inntil seks måneder.
Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped for et strakstilbud.
Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.
Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler og rådgivning, kort tid etter at skaden har oppstått.
Målgruppen er barn, unge og voksne i et utdannings- eller omskoleringsløp og/eller nettverket rundt.
Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende og/eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole som følge av skaden.
Formålet med strakstilbudet er:
Strakstilbudet innebærer vanligvis ett til tre møter over en periode på inntil seks måneder.
Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er oftest spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped for et strakstilbud.
Strakstilbudet er et avgrenset tilbud. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.
Statped og spesialisthelsetjenesten samarbeider om et strakstilbud for at
foresatte skal kunne få svar på spørsmål og bli trygge i samspillet med barnet. Det er i første rekke rettet mot foresatte til små barn (0 – 3 år), men det er likevel ingen aldersgrense.
Tilbudet består av samtaler der formålet er å gi informasjon om sansetapene og spesialpedagogiske muligheter. Målet er å trygge foresatte.
Formålet med strakstilbudet er at foresatte får:
For å kunne gi best mulig rådgivning kan det være behov for medisinske opplysninger om diagnose, syns- og hørselsfunksjon.
Det er oftest spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped gjennom en henvisning. Det kreves ikke søknad fra PPT til Statped. Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.
Samtalene skal ta utgangspunkt i foresattes situasjon og behov.
Vanligvis gjennomføres det en til tre møter og dette er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Det kan avtales hjemmebesøk innen to uker etter henvendelsen, eller når foresatte er klare for det.
Dersom det er aktuelt, kan Statped være en møteplass for foresatte som del av strakstilbudet, der helsestasjonen og PPT kan være med i møtet. Dersom PPT ikke deltar, avtales når og hvordan kommunen skal involveres. Målet er at kommunen involveres så tidlig som mulig.
Dersom PPT ønsker tjenester fra Statped benyttes Søknadsskjema for individtjenester.
Før PPT søker Statped om en tjeneste, kan PPT kontakte Spør oss for å avklare behov.
Statped har et tilbud om grunnskole og videregående skole for elever med medfødt døvblindhet ved Diamanten skole for elever med døvblindhet i Oslo.
Tilbudet kan gis til elever i Oslo, Viken, og Innlandet. Skolen tar utgangspunkt i de ordinære læreplanene i Fagfornyelsen. Det utarbeides individuelle opplæringsplaner (IOP) når en elev har fått vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
I tillegg til de ulike fagenes kompetansemål, er det overordnede målet i alle fag å utvikle elevenes begrepsforståelse og kommunikative kompetanse.
Helårsopplæringen foregår i et stimulerende taktilt språkmiljø der elevene kan oppleve fellesskap og utvikle sin sosiale kompetanse.
Skolens tilbud er for elever i grunn- og videregående skole som på grunn av sin medfødte døvblindhet har behov for taktil tilnærming i sin opplæring. Elevene får undervisning i og på ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer.
Skolen har som mål
Statped er i dialog med Udir for å avklare hvordan ny opplæringslov påvirker tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på tegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.
Deltidsopplæring foregår i et tegnspråklig miljø, med vekt på å utvikle flere språk/en bimodal tospråklighet. Det kan gis deltidsopplæring i inntil 12 uker i aldersblandete grupper på hovedtrinn 1.–4., 5.–7. og 8.–10.
Statpeds deltidsopplæring er definert som en alternativ opplæringsarena. Konkretisering av mål og ansvarsfordeling fastsettes i en årlig, individuell samarbeidsavtale med elevens bostedsskole.
Søknad om deltidsopplæring sendes til Statped innen 1. mars (med oppstart påfølgende skoleår). Søknader som kommer inn etter den fristen, vil behandles fortløpende. Når tjenesten innvilges, blir vedtak sendt til PPT, med kopi til skole og foresatte.
Ved førstegangs søknad vedlegges sakkyndig vurdering, gyldig for kommende skoleår. Denne kan ettersendes søknaden innen 3 måneder. Søknad om deltidsopplæring må fornyes ved overgang fra småskole- til mellomtrinn, og mellom- til ungdomstrinn. Ved søknad om videreføring av deltidsopplæring ved overgang til mellom-/ungdomstrinn må det legges ved ny sakkyndig vurdering dersom det er vesentlige endringer fra den tidligere.
Elever som vil ha utbytte av norsk tegnspråk i opplæringen, kan få tjenesten deltidsopplæring hos Statped. For at grunnskoleelever med vedtak om opplæring i norsk tegnspråk etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringslovas § 11-6 (udir.no), skal få deltidsopplæring, må pedagogisk-psykologisk tjeneste søke Statped om en individtjeneste.
Elevens behov for opplæring i tegnspråk må begrunnes. I samsvar med barnekonvensjonen må motivasjon for tegnspråk og søknad om deltidsopplæring drøftes med eleven. Følgende må tydelig fremkomme av søknaden og av den sakkyndige vurderingen.
Antallet uker med deltidsopplæring fastsettes i samråd mellom PPT, skole og foresatte. Elevens behov skal legges til grunn.. Ved behov for flere uker deltidsopplæring enn opprinnelig avtalt, bekreftes dette skriftlig av PPT. Det er ikke behov for en ny søknad.
Individuelle behov: Når det foreligger særskilte tilretteleggingsbehov ut over det som går på tegnspråkopplæring, er det viktig at Statped gjøres kjent med dette. Dersom eleven har et særlig behov for individuell oppfølging, kan det være aktuelt med følge fra bostedsskole.
Rektor ved bostedsskolen fatter et enkeltvedtak om opplæring i og på tegnspråk etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringslovas § 11-6 (udir.no). I tillegg må det fattes et vedtak om opplæring på en alternativ opplæringsarena, og vedtak skal sendes til Statped postmottak innen 15. september hvert skoleår.
Statped tilbyr kurs for lærere og ansatte i skole og SFO som har ansvar for tegnspråklige elever. Videre vil lærere bli invitert til å delta i et digitalt nettverk for lærere. Dette er en arena der lærere kan drøfte og utveksle erfaring knyttet til opplæringen.
Statped er i dialog med Udir for å avklare hvordan ny opplæringslov påvirker tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på tegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.
I all opplæring på grunnskolenivå er det kommunen som har det overordnede ansvar for elevens opplæring. For de aller fleste elevene vil dette bety nærskole i hjemmemiljø, for enkelte andre en interkommunal skole eller en privatskole. I alle tilfeller er det elevens kommune, oftest delegert til rektor, som har hovedansvar for elevens opplæring.
Elever med hørselshemming har rett til opplæring i og på norsk tegnspråk. Foreldrene til elevene velger om de skal ha opplæring i og på norsk tegnspråk. Elever på 8. til 10. trinn velger selv om de skal ha slik opplæring.
Dette følger av opplæringslovens § 3-4 Opplæring i og på norsk tegnspråk i grunnskulen (udir.no).
Rektor på elevens bostedsskole har det overordnede ansvar for opplæringstilbudet, også når elevene er på en alternativ opplæringsarena.
For at en elev skal kunne få opplæring på en alternativ opplæringsarena, må eleven ha et enkeltvedtak. Rektor kan ikke skrive enkeltvedtak om alternativ opplæringsarena i Statped uten hjemmel i opplæringslovens § 3-4 og/eller § 11-6.
I deltidsuker jobber elevene temabasert med utvalgte fag, der tegnspråk er en del av all undervisning.
Seks uker i året samler Statped 50–60 elever på 1.–4. trinn til deltidsuker i Trondheim, Bergen og Oslo. Samlingene er temabaserte, eksempelvis slik:
- Oslo: «Hjemmet mitt» med fokus på tegnspråk.
- Bergen og Trondheim: «Hvem er jeg?» med fokus på tegneserie og identitet.
I alle deltidsuker er det fokus på de fire fagene for elever som følger opplæringslova § 3-4 og har tegnspråk som førstespråk:
For elever som følger ordinære læreplaner og har tegnspråkopplæring etter opplæringslovens § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no), finner Statped andre relevante mål å jobbe etter.
Mellom deltidsukene har alle elever tilbud om å delta i fjernundervisning i tegnspråk. Videomøter gir elevene en arena der de kan praktisere den muntlige delen av tegnspråk, og holde kontakt med de andre deltidselevene. Til fastsatte tider møter de 3-4 andre elever og lærere fra Statped deltidsopplæring.
Statped deltidsopplæring defineres som en alternativ opplæringsarena, og er bemannet i henhold til opplæringslovens kompetansekrav til lærere. Undervisningen er basert på elevens enkeltvedtak i kommunen, og Statped deltidsopplæring samarbeider med bostedsskoler for at elever skal kunne nå sine læringsmål.
Elever tilknyttet deltidsopplæringen har en ansvarlig lærer følger opp den enkelte elev og samarbeider med lære på bostedsskolen om helhetlig opplæring. Det kreves et godt samarbeid mellom bostedsskolen og Statped for å skape god sammenheng i opplæringen.
Konkretisering av mål og ansvarsfordeling fastsettes i en årlig, individuell samarbeidsavtale mellom elevens bostedsskole og Statped.
Elever som har enkeltvedtak om Statpeds tjeneste «Deltidsopplæring i tegnspråk for grunnskoleelever», får tilbud om fjernundervisning i norsk tegnspråk som en del av opplæringen. For å møtes i trygge rammer som ivaretar personvern, bruker Statped læringsplattformen Canvas.
Å lære språk forutsetter kommunikasjon med andre, men mange deltidselever har få tegnspråklige samtalepartnere i hjemmemiljøet. Derfor tilbyr deltidsopplæringen én økt med fjernundervisning i uken. Avhengig av alder og individuelle forutsetninger, kan økten vare fra 20 til 45 minutter.
Målet med fjernundervisning er å kunne skape en språklig arena der elevene får brukt tegnspråk med jevnaldrende. Fjernundervisning tar utgangspunkt i læreplanen for norsk tegnspråk og/eller den tegnspråklige delen av elevers individuelle opplæringsplan. Det er en integrert del av deltidsopplæringen, og vil derfor knyttes til tema som det undervises i de ukene elevene er på deltidsopplæring.
Oversikt over tid og grupper vil bli kommunisert til den enkelte skole, og planer utarbeides i samarbeide med lærer på bostedsskole. Fjernundervisning i tegnspråk forutsetter at ansatte ved bostedsskole har tid og kompetanse for å følge opp eleven i arbeidet med tegnspråk.
Fjernundervisning er en del av deltidsopplæringen og skolen melder seg på gjennom Statped kurskalender. Det trengs ingen kurskode. Det er avgjørende at Statped har oppdatert kontaktinformasjon til lærer, skoleledelse og it-avdeling i kommunen, på den måten kan vi i felleskap sikre at det tekniske ikke hindrer eleven i å delta i undervisningen.
Statped bruker læringsplattformen Canvas til alle som mottar tegnspråkopplæring fra Statped. Her legges det ut informasjon, lærestoff og oppgaver som skal besvares med filminnleveringer. I denne forbindelse trenger Statped samtykke for å kunne motta og lagre filminnleveringer.
Brukerne får individuell påloggingsinformasjon for å kunne samhandle med elever/kursdeltakere og lærere i Statped innenfor trygge rammer som ivaretar personvernlover. Slik bruker du Canvas og nyttig informasjon for brukere og teknisk ansvarlige.
Logg inn med din påloggingsinformasjon.
For elever fra de to nordligste fylkene har Statped i samarbeid med Tromsø kommune et tilbud om to ekstra deltidsuker i året.
Tilbudet gjelder for alle elever i grunnskolen, og opplæringen gis i aldersblandet gruppe. Disse ukene har en nordnorsk profil og er ment for å gi elever, foreldre og søsken mulighet til å bli kjent og bygge nettverk i nord. Samiske tema er en naturlig del av opplæringen disse ukene. Foreldre får tilbud om kurs samtidig med deltidsopplæring, men disse er ikke en del av Se mitt språk. Søsken inviteres også til tegnspråkkurs.
Elever og foresatte som bor langt unna Statpeds lokaler (mer enn1 times reisevei), får et overnattingstilbud på hotell. Kost og losji er kostnadsfritt for kursdeltakere. Statped tar ikke ansvar for elever før/etter skoletid. Ved overnatting må barn/ungdom ha tilsyn, og Statped dekker derfor også kost og losji for en voksen.
Statped legger til rette for sosiale møteplasser og aktiviteter for elever, samt foreldre og søsken, på ettermiddag og kveldstid når de deltar på de fysiske samlingene.
På ungdomstrinnet inviterer Statped alle deltidselevene til to nasjonale ungdomsuker. Da møtes deltidselever fra hele landet til læring i et størres tegnspråklig læringsmiljø der de også kan knytte kontakter i andre deler av landet.
Opplæring og botilbud er kostnadsfritt for foresatte og kommune. Kurs for foresatte og deltidsopplæring for elever koordineres, men kan ha ulikt omfang. Når foresatte er på kurs, kan de søke om opplæringspenger fra NAV.
Elevens rettigheter og kommunens forpliktelser med hensyn til skyss, reisefølge og tilsyn er regulert i opplæringslovens § 4-3 Krav om forsvarleg skyss og rett til losji der skyss ikkje er forsvarleg (udir.no) og Rundskriv om skyss (udir.no).
Det er kommunens ansvar å sørge for tilsyn ut over skoletid når en elev er på deltidsopplæring i regi av Statped. Vanligvis vil dette være foresatte, men kommune kan avtale andre løsninger for tilsyn ut over skoletid.
Se mitt språk er et i norsk tegnspråk for foresatte til barn med nedsatt hørsel. Foresatte får tilbud om kurs når barna er i barnehage- og grunnskolealder, og antall uker varierer fra 1-4 uker
For foresatte til barn med tilleggsutfordringer til nedsatt hørsel har Signo et tilpasset kurstilbud i norsk tegnspråk.
Det er PPT som søker Statped om deltakelse på Se mitt språk, på søknadsskjema for tegnspråklige tjenester.
Statped krever fornyet søknad ved overgang fra
• barnehage til skole,
• småtrinn til mellomtrinn
• mellomtrinn til ungdomstrinn
Forestatte på Se mitt språk kan ha rett til opplæringspenger fra Nav. Foresatte må selv informere arbeidsgiver om planlagt fravær i forbindelse med kurs.
Statped dekker ikke utgifter til reise. Foresatte må selv avklare reiseutgifter med sin bostedskommune.
Statped dekker kost og hotellopphold for deltakere med bosted 60 km eller mer fra kurssted. Informasjon om hotell og registreringskode fås ved påmelding til kurset.
Kurset blir holdt Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Hver uke består av 25 undervisningstimer. Foresatte fra nord deltar på kurs i Trondheim, men kan i tillegg søke på to ukeskurs årlig i Tromsø.
Søskentilbud og tilbud til barn i barnehagealder tilbys mens foreldrene deltar på kursene Se mitt språk eller God start. Søskentilbudet for skolealder er tilgjengelig uavhengig av reiseavstanden til Statped. For barn i barnehagealder gjelder tilbudet både barna som mottar tjenesten og deres søsken. Ved stor pågang prioriteres familier som bor 60 km eller mer fra Statped.
God start er et kurstilbud for foresatte til barn i alderen 0–3 år med nyoppdagede hørselstap.
Kurset tar opp ulike tema knyttet til hørselstap, språk, samspill og kommunikasjon. Vi gir også en grunnleggende innføring i tegnspråk.
Foresatte til barn med nedsatt hørsel, uavhengig av barnets type eller grad av hørselsnedsettelse.
Kurset skal gi foresatte grunnleggende kunnskap om
Tjenesten fås ved at pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunene sender søknad til Statped. Dersom kommunen bekrefter at søknadsprosessen har startet, kan Statped sende invitasjon til bruker før vi har mottatt søknad.
Barnet må ha fått påvist et hørselstap før PP-tjenesten søker om plass på kurs.
Deltakere på God start har rett til opplæringspenger fra Nav. Foresatte må selv informere arbeidsgivere om planlagt fravær i forbindelse med kurs.
God start er en kursrekke med seks samlinger. Kursene går over to år med tre samlinger per år. Samlingene arrangeres fire steder i landet. Familier som er tilreisende, får tilbud om å ha med barn og søsken under skolepliktig alder.
Statped dekker kost og losji. Vi organiserer overnatting for foreldre og barn samt skyss mellom overnattingssted og kurssted. Statped dekker ikke utgifter til reise. Foresatte må selv avklare med bostedskommunen om den dekker reiseutgifter.
Etter God start kan foreldre fortsette i Se mitt språk fra modul 5.
I enkelte tilfeller ønsker foreldre å delta på Se mitt språk selv om de ikke har gjennomført alle samlingene i God start, det lar seg også gjøre.
Foreldre/foresatte som er i arbeid og følger barn til utredning/kartlegging hos Statped, kan ha rett til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9, 3.ledd, og de kan ha rett til omsorgspenger etter folketrygdloven § 9-14.
Om stønadssituasjonen for omsorgspenger, se folketrygdloven § 9-5. Omsorgspenger dekkes av NAV lokalt.
Reiseutgifter
Ved utredning som er henvist til Statped fra et helseforetak, dekkes reiseutgifter av HELFO, jamfør pasientreiseforskriften (lovdata.no). Har du spørsmål om pasientreiser, kan du ringe 05515.
Dersom utredningen ikke dekkes av pasientreiseforskriften, kan foreldre/foresatte søke kommunen om dekning av reiseutgifter. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere behovet.
Personer med døvblindhet som har «grønt kort» har sammen med annen legitimasjon rett til honnørrabatt og gratis reise for en ledsager på reiser med transportmidler som mottar offentlig støtte. Ordningen gjelder ikke flyreiser.
Foreldre/foresatte som er i arbeid og mottar tjenester i regi av Statped, kan ha rett til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9, 3. ledd (lovdata.no). De kan også ha rett til opplæringspenger. Opplæringspenger dekkes av NAV i henhold til folketrygdloven § 9-14 (lovdata.no).
Det er et krav i folketrygdloven § 9-14 at «opplæringen er nødvendig for at medlemmet skal kunne ta seg av og behandle barnet».
I Rundskriv til ftrl kap 9 – Stønad ved barns og andre nærståendes sykdom - Lovdata står det følgende om legeerklæring og dokumentasjon:
«Det kan etter § 9-14 innvilges opplæringspenger ved omsorg for funksjonshemmet barn eller barn som har langvarig sykdom. Det er etter femte ledd krav til at det legges fram legeerklæring i slike tilfeller.
Legeerklæringen må dokumentere at den aktuelle opplæringen er nødvendig for at omsorgspersonen skal kunne ta seg av og behandle barnet. Denne legeerklæringen kan komme fra helseinstitusjonen hvor opplæringen foregår, men det er ikke krav til det. Se nærmere om opplæringspenger i § 9-14 og kommentaren til den bestemmelsen.»
«Dersom det er dokumentert at barnet er hørsels- eller synshemmet, er det ikke nødvendig å kreve ny legeerklæring hver gang foreldrene/foresatte skal delta på opplæringskurs. Så lenge opplæringsbehovet er dokumentert, vil det i disse tilfeller som oftest være tilstrekkelig at Statped dokumenterer foreldrenes deltakelse.»
Viktige presiseringer
For å få rett til opplæringspenger fra NAV må de generelle vilkårene om opptjeningstid og tap av arbeidsinntekt være oppfylt, jamfør folketrygdloven § 9-2 (lovdata.no) og folketrygdloven § 9-3 (lovdata.no).
Foreldre/foresatte kan søke kommunen om dekning av reiseutgifter.. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere behovet.
Der tjenester fra Statped bidrar til å oppfylle rettigheter etter opplæringsloven, vil elever ikke få registrert dette som fravær. Dette gjelder fraværsgrensen og føring av fravær på vitnemål/kompetansebevis. Statped dokumenterer fravær der elever ber om dokumentasjon.
Statped tilbyr utredning/kartlegging (alene eller sammen med pedagogisk-psykologisk tjeneste) og gir tjenester som støtter opp om rettigheter som følger av opplæringsloven, for eksempel
Det er viktig at skolen er informert på forhånd om når eleven mottar slike tjenester.