Inkludering innebærer at alle hører til og tar del i læringsfellesskapet i barnehage, skole og arbeidsliv.
Statped har utviklet to refleksjonsverktøy for inkluderende praksis, et for skole og et for barnehage. Verktøyene kartlegger skolers/barnehagers inkluderende praksis ved at personalet fyller ut et digitalt påstandsskjema.
Praksisnær kompetansepakke for å fremme inkluderende læringsmiljø i barnehage og grunnskole. PPT, barnehager og skoler kan søke.
Filmen viser alle faktorene som bør ivaretas for å lykkes med å utvikle et inkluderende læringsmiljø på «Viktors» skole. Du vil se at personalet har behov for støtte fra hele organisasjonen for å utvikle en inkluderende praksis og mestre varige inkluderende undervisningsformer.
Les om David Mitchells ti faktorer i barnehagen og skolen.
Innenfor en sosiokulturell forståelsesramme skjer barns læring og utvikling gjennom deltakelse i sosiale fellesskap – hvor fellesskap med jevnaldrende er av særlig betydning. Barns deltakelse i læringsfellesskap med andre barn, eller tilrettelegging for slik deltakelse, er derfor et gjennomgående tema i antologien.
Last ned antologien "Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv"