Inkludering innebærer at alle hører til og tar del i læringsfellesskapet i barnehage, skole og arbeidsliv.
Alle mennesker trenger å være en del av et fellesskap. Sosial tilhørighet er en viktig ramme for læring og utvikling, enten en er liten eller stor.
ADHD og inkludering
Autisme og inkludering på skolen
Ervervet hjerneskade og inkludering
Flerspråklighet og inkludering
Matematikkvansker og inkludering
Multifunksjonshemming og inkludering i barnehagen
Multifunksjonshemming og inkludering i skolen
Nedsatt hørsel og inkludering
Språkforstyrrelser og inkludering
Synstap og inkludering
Inkludering av samiske barn med særskilte behov
Utviklingshemming og inkludering
Innenfor en sosiokulturell forståelsesramme skjer barns læring og utvikling gjennom deltakelse i sosiale fellesskap – hvor fellesskap med jevnaldrende er av særlig betydning. Barns deltakelse i læringsfellesskap med andre barn, eller tilrettelegging for slik deltakelse, er derfor et gjennomgående tema i antologien.
Last ned antologien "Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv"