Skolefravær og ADHD, Tourettes syndrom og autisme
Elever med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom og autisme har ofte komplekse og sammensatte utfordringer. Det kan føre til høyt stressnivå og utfordringer med å delta på skolen. Blir det ikke tilrettelagt for disse elevene, står de i fare for å utvikle skolefravær.

Forstå nevroutviklingsforstyrrelser og skolefravær
Tilrettelegge for tilstedeværelse og læring
I podkasten Utforsk fra Aschehoug snakker Kristine Damsgaard og Maren-Johanne Nordby om hvordan skal det tilrettelegges for elever med nevrodiagnoser som ADHD, Tourettes syndrom og autismespekterforstyrrelser?
Barn med nevrodiagnoser ser ut til å ha høyere forekomst av ufrivillig skolefravær. I podkasten for vi høre om hvilket vanskebilde disse elevene kan ha, hva Statped kan bidra med, foresattes rolle og hva skolen kan gjøre for å forebygge skolefravær.
Elever med ADHD, Tourettes og autisme med ufrivillig skolefravær - Det er kaos, jeg blir stressa
Et økende antall barn og unge med nevrodiagnoser som ADHD, Tourette Syndrom og autisme, strever med ufrivillig skolefravær. Statped får ofte henvendelser fra fortvilte foreldre, skoler og PP-rådgivere som opplever at de har prøvd alt, men at ingen av tiltakene fungerer for å hjelpe eleven tilbake på skolen. (32:27 min.)
Sensoriske vansker
Forstå sensoriske vansker, hvordan de kan virke inn på læring og hvordan du kan tilrettelegge. Mange elever med ADHD, Tourettes syndrom og autismespekterforstyrrelser har sensoriske vansker, som betyr at de tolker sanseinntrykk annerledes enn mange andre. Tolkning av for eksempel lyder eller lukter gjør at noen elever opplever at det blir uutholdelig å være i et klasserom.
Fagstoff og tilrettelegging om ADHD, autisme og Tourettes syndrom
ADHD
Les om ADHD og finn råd om inkludering, tidlig innsats, tilleggsvansker og læringsressurser.
Autisme
Les om autisme og finn råd om pedagogisk tilrettelegging og inkludering i opplæringen samt aktuelle læringsressurser.
Tourettes syndrom
Les om Tourettes syndrom og finn råd om tidlig innsats, tics og tilrettelegging for barn og elever i opplæring, samt læringsressurser.