Dynamisk kartlegging i matematikk
For å tilpasse undervisningen i matematikk trenger vi mer enn bare testresultater – vi må forstå hvordan eleven tenker.
Dynamisk kartlegging gir innsikt i elevens tenkemåter, strategier og læringspotensial, og gir dermed et bedre grunnlag for tilpasset opplæring.
Kartleggingen er delt i to nivåer: 1.–5. trinn og 5.–10. trinn. Kartleggingen for 5.–10. trinn inkluderer også enkelte oppgaver som er tilpasset videregående skole.
Dynamisk kartlegging i matematikk inneholder:
- genrell veileder
- konkretiseringsmateriell
- 1.-5 trinn
- 5.-10. trinn (videregående skole)
Kartleggingsmaterialet er utviklet for bruk i skolen av personer som skal kartlegge elever med matematikkutfordringer – for eksempel elevens matematikklærer. Målet er å danne et godt grunnlag for tilpasset undervisning. Før materialet tas i bruk, er det viktig at kartleggeren har solid kompetanse i hvordan barn og unge lærer matematikk.