Til hovedinnhold

Tilrettelegging ved eksamen for elever/studenter med stamming og løpsk tale

Elever og studenter med stamming og/eller løpsk tale har rettigheter til tilrettelegging ved eksamen, prøver og tentamener etter opplæringsloven og universitets- og høyskoleloven. Formålet med tilretteleggingen er å sikre likeverdige muligheter til å vise sin kompetanse, uavhengig av taleutfordringen.

Opplæringsloven og universitets- og høyskoleloven:

Begge lovene understreker at elever og studenter med funksjonsnedsettelser har rett til nødvendig tilrettelegging. Dette inkluderer de med stamming og løpsk tale. Tilretteleggingen skal være individuell og tilpasset den enkeltes behov, og den skal så langt som mulig kompensere for ulempene taleutfordringen medfører.

Følgende rettigheter gjelder:

  • Rett til individuell vurdering: Hver elev/student har rett til å få vurdert sitt behov for tilrettelegging individuelt.
  • Rett til tilrettelegging: Dersom det er behov for det, har eleven/studenten rett til å få tilrettelegging som kompenserer for ulempene ved taleutfordringen.
  • Rett til å klage: Dersom eleven/studenten mener at tilretteleggingen ikke er tilstrekkelig, har de rett til å klage på vedtaket.

Eksempler på tilrettelegging ved muntlige prøver, tentamener og eksamener:

  • Ekstra tid: Gi eleven/studenten ekstra tid til å svare på spørsmål. Dette kan redusere stress og gi mer tid til å formulere svarene.
  • Alternativ vurderingsform: Vurder alternative måter å vise kompetanse på, som skriftlige oppgaver, presentasjoner med visuelle hjelpemidler, eller praktiske demonstrasjoner.
  • Forberedelsestid: Gi eleven/studenten tid til å forberede seg før den muntlige prøven starter. Dette kan bidra til å redusere engstelse og øke følelsen av kontroll.
  • Færre spørsmål: Reduser antall spørsmål som stilles (kan gjelde enkelte personer med stamming), eller fokuser på de viktigste punktene. For personer med løpsk tale, vil ofte flere oppfølgende spørsmål være hensiktsmessig.
  • Tydelige kriterier: Sørg for at eleven/studenten er klar over vurderingskriteriene på forhånd.
  • Bruk av teknologi: Tillat bruk av hjelpemidler som for eksempel elektronisk programvare eller andre teknologiske løsninger som kan lette kommunikasjonen. Her kan blant annet DAF (delayed auditory feedback) inngå.
  • Tilpasset miljø: Sørg for et rolig og skjermet miljø under prøven.
  • Pauser: Tilby pauser underveis i prøven, slik at eleven/studenten kan samle seg.
  • Sensor med kunnskap: Sørg for at sensor har kunnskap om stamming og løpsk tale, og er bevisst på hvordan talevansken kan påvirke prestasjonen.
  • Aksept for stamming: Skap en atmosfære hvor det er akseptert at eleven/studenten stammer, uten at det påvirker vurderingen negativt. Fokuser på innholdet i svarene, ikke flyten.
  • Preinnspilte svar: La eleven/studenten få mulighet til å forberede og spille inn svar på forhånd, som kan brukes som utgangspunkt for den muntlige eksamen.
  • Vurdering av innhold: Vurder innholdet i det som blir sagt, ikke nødvendigvis hvordan det blir sagt. Ta hensyn til at stamming kan påvirke flyten, men ikke nødvendigvis forståelsen.

Viktig:

Det er viktig å huske at tilretteleggingen skal være individuell. Det som fungerer for én person, fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Derfor er det viktig å ha en åpen dialog med eleven/studenten for å finne de mest hensiktsmessige tiltakene. Det er også viktig å dokumentere behovene og tiltakene som iverksettes.

Ta gjerne kontakt med pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i kommunen/fylkeskommunen, eller skolens/universitetets tilretteleggingsansvarlige for mer informasjon og veiledning om tilrettelegging for elever og studenter med stamming og løpsk tale.