Den inkluderende samlingsstunden(E-læring)
E-læring om muligheter og utfordringer i tilrettelegging for barn med multifunksjonshemming og kombinerte sansetap og døvblindhet.
Skjema til utredning av dysfoni hos barn (STUAD-B)
Skjema til utredning av dysfoni hos barn (STUAD-B) er et kartleggingsverktøy som kan benyttes av fagpersoner ved utredning av barn med stemmevansker.
Ballyland(App)
Ballyland Trylleshow er en læringsapp spesielt utviklet for barn med synsnedsettelse som skal lære seg å bruke skjermleser på iPad eller iPhone. Når man ikke ser, brukes ulike hånd- og fingerbevegelser for å styre telefon og nettbrett.
Engasjement for læring
Veileder for bedre læringsaktiviteter for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming.
Å leve med DLD – utviklingsmessig språkforstyrrelse
Å leve med DLD – en lettlest og informativ guide om utviklingsmessig språkforstyrrelse (Developmental Language Disorder, DLD).
Kunst og håndverk i klasse med elev som er synshemmet - Tema papir(Bok/hefte)
Heftet gir innblikk i noen synspedagogiske tilnærmingsmåter som kan benyttes i faget Kunst og håndverk.
Lær punktskrift. Punkt for punkt(Bok/hefte)
Dette heftet er beregnet for seende som ønsker å lære å skrive og lese punktskrift med øynene.
Lære for livet(Bok/hefte)
Boken tar for seg sentrale forhold knyttet til læring for barn og unge med den progredierende sykdommen JNCL, også kjent som Spielmeyer-Vogts sykdom.
Råd om lappbehandling(Veileder)
Veiledningshefte med enkle råd til foreldre og personale i barnehage og skole som skal gjennomføre en lappbehandling.
Søsken i fokus(Bok/hefte)
Å vokse opp med en bror eller søster som har nedsatt syn eller annen funksjonsnedsettelse.
Taktile symboler og planer(Veileder)
Veilederen gir informasjon til de som ønsker å bruke taktile symboler og planer i arbeid med barn, unge eller voksne som har en synsnedsettelse.
Tilrettelegging av lærebøker for leselist - Ungdomstrinnet og videregående skole(Bok/hefte)
Dette heftet presenterer retningslinjer for produksjon av lærebøker for leselist for ungdomsskole og videregående skole. Det er skrevet av bokkonsulentene i Statped. Heftet er et resultat av samlet erfaring gjennom flere år.
Undervisning i bruk av PC for sterkt svaksynte - Windows 7, Word 2007 og ZoomText 9(Bok/hefte)
For mange med synsnedsettelser er ulike IKT-løsninger et viktig og sentralt hjelpemiddel. Dette heftet gir en innføring i hvordan noen programvarer kan brukes og tilpasses personer som er sterkt svaksynte.
Utvikling av tiltakskjeder for personer som blir synshemmet i yrkesaktiv alder(Bok/hefte)
Målet for dette prosjektet var å utvikle gode rehabiliteringsforløp for voksne personer som nylig har fått en synsnedsettelse.
Vi lager hus(Bok/hefte)
Elevene lager hus, faktisk en hel liten by med boliger, butikker og McDonalds. Alle er med, også eleven som er blind.
Word 2010 med skjermleseren Jaws 13(Veileder)
Veiledningshefte om bruk av Word 2010 med skjermleseren Jaws 13 for lærere som underviser elever som bruker PC med leselist.
Ett skritt foran(Nettressurs)
Skap utviklende tegnmiljø rundt barn og unge som trenger tegn som støtte i daglig kommunikasjon.
Viser 281–300 av 492 treff.