Veileder i å lage gode instruksjonsfilmer på en enkel måte(Veileder)
Veileder i å lage gode instruksjonsfilmer på en enkel måte.
Dynamisk undervisning(Nettressurs)
«Dynamisk Undervisning» er en læringstilnærming og arbeidsform som vektlegger bruk av strukturert refleksiv samtale og samhandling i sammenheng med tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring.
Linjebøker/rutebøker à 25 ark(Konkret materiell)
For svaksynte elever som har problemer med å se linje- eller rutemarkeringen i vanlige skrivebøker. Leveres i pakker på 5 stk. Husk å spesifiser type, se prøvehefte.
Spesialtilpassede skrivebøker kan lages etter avtaleLøpering, liten(Konkret materiell)
Løperingen er et bindeledd mellom ledsager og den som er synshemmet. Ringen benyttes under løp.
Alfabet i punktskrift og visuell skrift(Konkret materiell)
Plansjer i form av laminerte A4-ark som presenterer hver enkelt bokstav i både punktskrift og visuell skrift. Til bruk i klasserommet.
Kulebank(Konkret materiell)
Spill for inntil 4 personer. Lese av tall på terning, plassere tall i tallrekken.
Terningbrett(Konkret materiell)
Plastbrett med filt, 14x14 cm. Fanger opp terningen slik at den ikke forsvinner på bordet/gulvet.
Linjal med punktskrift(Konkret materiell)
Linjal (30 cm) laget i plast med anti-skliknotter på undersiden. Med opphøyde streker med ulik lengde for hver halve, hele og femte centimeter.
Liten Abakus(Konkret materiell)
Med 5 kolonner med ni perler i hver kolonne. Kolonnene er skilt med et bredere felt som kan indikere komma (for eksempel i arbeid med kroner og øre.) Liten abakus er primært tenkt til elever som ikke forstår symbolikken med femmer og enere.
(Se Femmer-abakus).Brospillet(Konkret materiell)
Brospillet spilles av 2-3 personer. Hver deltaker får 2 brikker (evt. 1 brikke). Den som kommer først over broen, har vunnet.
Bokstavkloss(Konkret materiell)
Plastkloss med pinner som kan tas av og på, brukes i punktskriftopplæring
Fra barnehagebarn til elev(Video)
Kortfilm om hvordan hverdagen i skolen kan tilrettelegges for barn med hørselshemminger laget av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).
Fra baby til barnehagebarn(Video)
Kortfilm om hvordan hverdagen i barnehagen kan tilrettelegges for barn med hørselshemminger laget av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).
Trondheim offentlige skole for døve 1825-1986(Bok/hefte)
Midlertidig utilgjengelig!
Statped kommer med ny bestillingsløsning for barnehager og skoler. (nettbutikk@statped.no)
Trondheim offentlige skole for døve 1825-1986 (av Trygve Skjølberg) med hovedlinjene i døveundervisningens historie ute og hjemme.
Døves Forlag 1992.CI hva du hører(Nettressurs)
CI hva du hører er et lyttetreningsprogram utviklet for voksne med cochleaimplantat, men kan også brukes til lyttetrening for de med høreapparat eller for personer med auditive prosesseringsvansker.
Tusen tegn å tenke på(Bok/hefte)
-for begrepsforståelse og et rikere språk.
Boka har 38 tema som egner seg for små og store barn som bruker tegn i sin kommunikasjon.Realistiske opplæringsmål(Video)
Hva er realistiske opplæringsmål for elever med kognitiv svikt etter en ervervet hjerneskade?
Reguleringsfunksjoner(Video)
Vansker med egenledelse, eller såkalte eksekutive funksjoner, forekommer hyppig etter ervervede hjerneskader. Det kan gi store utfordringer i opplæringssammenhenger.
Et godt samspill – guide om samspillsstrategier(Bok/hefte)
Samspillsguide om hva som kjennetegner et godt samspill med personer som har alvorlig eller dyp utviklingshemning.
Sensory Profile 2(Kartleggingsmateriell)
Kartleggingsverktøy for vudering av sensorisk bearbeiding.
Viser 401–420 av 492 treff.