Å spise sammen – den eldste og mest naturlige inkluderingsarena(Bok/hefte)
Et hefte med utvalg over materiell og konkrete tiltak som kan bidra til at barn med multifunksjonshemming får gode måltidsopplevelser.
Et utvalg over materiell som kan bidra til at barn medmultifunksjonshemming får gode måltidsopplevelserGeocaching - enklere, tryggere og morsommere(Veileder)
Veileder om bruk av geocaching for personer med utviklingshemming og kognitive vansker.
Digitale tankekart som visuell støtte(Video)
På Mo ungdomskole i Mo i Rana brukes digitale tankekart til å strukturere fagstoffet og som visuell støtte i undervisningen.
Fra mating til «samspising»(Artikkel)
Denne artikkelen handler om hvordan vi fremmer det gode måltidet for barna med de største og mest sammensatte vanskene.
Tilrettelegging for samspill(Veileder)
Det tidlige samspillet mellom voksne og barn danner grunnlaget for språklig utvikling. Samspillet skjer naturlig for de fleste voksne. Men overfor noen barn trenger man en bevisstgjøring om dette samspillet.
Kartlegging av interesser hos multifunksjonshemmede(Kartleggingsmateriell)
Kartleggingsmateriell og veileder for nærpersoner som skal kartlegge interesser hos personer med multifunksjonshemming – et kartleggingsverktøy for interessekartlegging.
Et godt samspill – guide om samspillsstrategier(Bok/hefte)
Samspillsguide om hva som kjennetegner et godt samspill med personer som har alvorlig eller dyp utviklingshemning.
E-læring ASK-kompetanse(Nettressurs)
E-læringsressurs om å utvikle og støtte opp om kommunikasjon hos mennesker med forsinket eller manglende talespråk.
Pekeprate hver dag - eksempler på tematavler(Bok/hefte)
Hefte med eksempler på tematavler med grafiske symboler.
Veiledning i arbeidslaget(Veileder)
Veileder knyttet til tidlig innsats for små barn med store motoriske utfordringer og behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Stoahkan ja gulahallan – Vuosttaš ovdánanjagiid davvisámegiella/nordsamisk(Kartleggingsmateriell)
Dárkun ja mo pedagogalaččat geavaha stoahkama mánáide geain ii leat dahje lea juogalágan doaimanhehttehus.
Engasjement for læring
Veileder for bedre læringsaktiviteter for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming.
Planarbeid for oppfølging av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)(Veileder)
Dette heftet handler om å lage og aktivt bruke en plan for oppfølging av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Sammen med heftet finner du også en eksempelmal du kan laste ned. Malen har felter for utfylling slik at dere kan ta den i bruk i deres arbeid.
Ett skritt foran(Nettressurs)
Skap utviklende tegnmiljø rundt barn og unge som trenger tegn som støtte i daglig kommunikasjon.
Viser 21–37 av 37 treff.