Til hovedinnhold
Viser 61–80 av 116 treff.
Velg visningsmodus
  • barn som leker på et gulv

    Book Creator fremmer felles aktivitet og opplevelser(Video)

    I Charlottenlund barnehage i Trondheim har de gjort seg nyttige erfaringer med appen Book Creator i arbeidet med Åse.

  • En klasse på småtrinnet som sitter foran en interaktiv tavle

    Interaktive tavler som inkluderingsverktøy(Video)

    Sofiemyrtoppen skole ved Oppegård i Akershus har tatt i bruk ny teknologi for å skape et inkluderende klassemiljø for elever som har særskilte behov.

  • Forside- IVAS

    IVAS Digital(Kartleggingsmateriell)

    IVAS Digital er et informasjons- og kommunikasjonsverktøy som er tilpasset personer med autisme og IQ innenfor normalområdet.

  • Forside bok, barn som sitter på en matte og holder hendene over hodet

    Mine tegn i barnehagen(Bok/hefte)

    For barn med forsinket språkutvikling er tegn som støtte et svært viktig redskap til å forstå og uttrykke seg. Når barnehagen bruker håndtegn i kommunikasjonen med barnet, øker språkforståelsen og barnet får et bedre ordforråd.

  • Landskapsbilde av et byggefelt og sjø, fjell.

    Nettbrett i skole-hjem-samarbeid(Video)

    På Lauvsnes skole i Flatanger har de tatt i bruk nettbrett som kommunikasjonsverktøy i skole-hjem-samarbeid. 

  • NUBUs testkoffert

    NUBU 4-16(Kartleggingsmateriell)

    Motorisk kompetanse har stor betydning for barns og unges sosiale deltakelse, og er på den måten både direkte og indirekte sentral for deres læring og utvikling. NUBU er en nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom fra 4 til 16 år.

  • Støttemateriell for god praksis(Bok/hefte)

    Hvordan hjelpe nærpersoner til god samhandling og kommunikasjon med mennesker med store funksjonsnedsettelser? Heftet 'Støttemateriell for god praksis' viser blant annet hvordan kommunikasjonshefter og aktivitetsbeskrivelser kan se ut.

  • Forside- elevhefte- Sånn er jeg og sånn er det

    Sånn er Jeg, og Sånn er det(Nettressurs)

    Filmserie fra NRK Super der Statped har utarbeidet et arbeidshefte. Se filmene og last ned heftet her.

  • Å spise sammen – den eldste og mest naturlige inkluderingsarena(Bok/hefte)

    Et hefte med utvalg over materiell og konkrete tiltak som kan bidra til at barn med multifunksjonshemming får gode måltidsopplevelser.

    Et utvalg over materiell som kan bidra til at barn med
    multifunksjonshemming får gode måltidsopplevelser
  • Mange forskjellige appikoner

    Verktøyapper i matematikk(App)

    Tips og ideer til bruk av verktøyapper i matematikk.

  • fire elever som jobber sammen på iPad rundt et bord, glede.

    Inkluderende verktøy som tekniske hjelpemidler i opplæringen(Video)

    På Hop skole på Askøy gjør de seg gode erfaringer med nettbrett og bevisst bruk av apper som tekniske hjelpemidler for å delta i og få utbytte av opplæringen.

  • Matematikkompasset (Bok/hefte)

    Matematikkompasset gir muligheter for en bred forståelse av en vanskelig matematikksituasjon. 
  • Geocaching - enklere, tryggere og morsommere(Veileder)

    Veileder om bruk av geocaching for personer med utviklingshemming og kognitive vansker.

     

  • Ole og Mia app ikon

    Ole og Mia serien(App)

    Bildebok-apper med norsk tegnspråk, tale, tekst og grafiske symboler (Widgit), tegn-til-tale og tegnillustrasjoner.

  • Forside for publikasjonen

    Asperger syndrom: Eksempelhefte (Bok/hefte)

    Eksempelhefte der Kunnskapsløftets kompetansemål for norsk muntlig kommunikasjon er tilpasset elever med Asperger syndrom, som tips til lærere i grunnskolen. Alt er splittet opp på de ulike trinnene i grunnskolen. 

  • Forsidebilde for publikasjonen "Håndbok Asperger syndrom"

    Asperger syndrom: Håndbok(Bok/hefte)

    Håndboken gir tips som lærere i grunnskolen raskt kan ta i bruk i pedagogisk praksis når elever har Asperger syndrom. 

  • To elever som jobber sammen på en iPad

    Digitale tankekart som visuell støtte(Video)

    På Mo ungdomskole i Mo i Rana brukes digitale tankekart til å strukturere fagstoffet og som visuell støtte i undervisningen.

  • forsidebilde  av veidler viser forskjellig matematikkverktøy

    Dynamisk kartlegging i matematikk(Kartleggingsmateriell)

    For å tilpasse undervisningen i matematikk trenger vi mer enn bare testresultater – vi må forstå hvordan eleven tenker.

  • En som mater en annen

    Fra mating til «samspising»(Artikkel)

    Denne artikkelen handler om hvordan vi fremmer det gode måltidet for barna med de største og mest sammensatte vanskene. 

  • Hånd over brett

    Teknologi for deltakelse og medbestemmelse(Video)

    Hvordan kan barn og unge med multifunksjonshemming bruke teknologi for å delta og for å bestemme? I denne filmen får du se noen eksempler på det.